SZÍNKOMBINÁCIÓK TUDATOS HASZNÁLATA AZ ENTERIŐRBEN

Egy enteriőr kialakításánál az egyik legfontosabb eszköz a színek használata. Minden jó térnek van egy vezérszíne, ami általában az a szín, ami először megragadja a figyelmet. A vezérszín vagy nagy mennyiségben van jelen a térben vagy pedig megtalálható valamilyen százalékos arányban a felhasznált színekben (kevert, tört színek). A vezérszín kiválasztása már önmagában megfogalmaz egy téri hangulatot, egy érzést. A legegyszerűbb szaktudást nem igénylő színhasználat, mikor natúr színek mellé egy élénk színt használunk néhány felületen, ez a szín ez esetben a tér vezérszíne.

Sokkal izgalmasabb és élettel telibb teret kaphatunk, ha színkombinációkat használunk. A megfelelő hatás elérése érdekében a vezérszín mellett a célt elősegítő színkombinációs eszközzel árnyalhatjuk a hatást, irányíthatjuk a figyelmet.

Talán a legegyszerűbb színkombinációk egyike a komplementer színek használata. Színkörben a komplementerek mindig átlósan egymással szemben helyezkednek el. A tizenkét osztású színkörben a komplementer színpárok a következők sárga-ibolya; sárgásnarancs-kékesibolya; narancs-kék; vörösesnarancs-kékeszöld; vörös-zöld; vörösesibolya-sárgászöld. Komplementer színek esetén az eneteriőrben az egyik mindig jellemzően a domináns árnyalat, míg a párja adja neki a kontrasztot. Ez rendkívül vibráló színhasználat, ami miatt érdemes csak kis mennyiségben felhasználni, egy-egy kiegészítőben vagy bútorban, de semmiképpen sem nagy felületeken. Az ezen színekkel rendelkező tervezési elemek kapják a térben a legnagyobb hangsúlyt, így ezzel a módszerrel irányítható a figyelem. Komplementer színséma használata esetén ügyelni kell arra, hogy a tér többi része semleges színt és tónust kapjon teret engedve a színpár érvényesülésének.

Enteriőr Agence Véronique Cotrel

Ha egy kevésbé impulzív hatást szeretnénk elérni, akkor kiegészítő komplementerekkel dolgozhatunk, ami egy visszafogottabb enteriőrben is megállja a helyét. Ehhez a színsémához először is ki kell választani a vezérszínt, majd a színkörben a komplementer párja melletti két színt. Ez a két másodlagos árnyalat biztosítja a szükséges egyensúlyt. Igaz, hogy az ilyen enteriőrben is merész és erős a színek vizuális hatása, de visszafogottabb ellentét párjuk miatt nagyobb mennyiségben is használhatóak, így nem kell a teljes hátteret neutrális színekkel biztosítanunk.

Corriere della sera-Living

Analóg színsémát akkor alkalmazunk amikor harmonikus visszafogott hatást szeretnénk elérni. A színkör három vagy négy egymás melletti színét használjuk fel. Jellemzően két szín domináns a térben a harmadik (negyedik) árnyalat pedig, másodlagossá válik, kiegészítve és elmélyítve az elsődleges színeket. Ebben a színhasználatban nagyon fontos a megfelelő arányok használata. A vezérszín, a domináns szín és a legélénkebb kiegészítő szín aránya körülbelül 60-30-10-10 arányban működik a legjobban.

Estilo y Deco

Egy élénk és erős színkombináció, mikor a színkör három egyenlő távolságra lévő színét használjuk. A színek mennyiségileg hasonló arányú felhasználással érhetnek el harmonikus hatást. Piet Mondrian híres festményét a három alapszín használatával (sárga-vörös-kék) is ez a színhasználat uralja. Nagyon merész kombináció, ezért érdemes olyan terekben használni, ahova játékosságot szeretnénk becsempészni, például egy gyerekszobába, vagy pedig egy manapság reneszánszát élő irodai lazítósarokba. Egy ilyen élénk tér mellé érdemes a szomszédos helyiségeket nyugodtabbra, semlegesebbre kialakítani.

Enteriőr Aitana Gomez-Casa y Diseno

A tetradikus rendszer a hármas színséma bonyolított változata, mivel itt négy színt kell kiegyensúlyozni a térben. A négy szín egy-egy színpár, ahol az egyik meleg, míg a másik hideg színhőmérsékletű. A színpárok a színkörön téglatestet formáznak. Itt is ki kell választani a telített vezérszínt, majd ennek a második szomszédját, a másik színpárt pedig a színkör átellenes oldalán lévő színek adják. Ez esetben a tér akkor lesz harmonikus, ha a hideg és a meleg színek aránya megegyezik.

Enteriőr Alessandra Salaris - Fotó Beppe Brancato

A négyzetes színséma nagyon hasonlít az előzőhöz, de itt a négy szín egyenletesen van elosztva a színkörön egy négyzetet formázva. A legfontosabb ennél a kialakításnál, hogy kell egy elsődleges, egy másodlagos és két kiegészítő szín. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy két színt telített, merész árnyalatában használjuk, csak a mennyiségek játékával teszünk közéjük relációt, míg a két másik szín tört árnyalatát használjuk. Ez a kombináció akkor lesz igazán szép, ha több a kiválasztott színeinket tartalmazó, mintás szöveteket használunk.

Enteriőr James Waterworth-Soho House Istanbul

Felhasznált források:

Csavarga Rózsa Belső színtérkép

Freshome Color Theory

Németh Adrienn